Alla inlägg den 20 september 2010

Av Klara Regina - 20 september 2010 18:43


Hej. Vad tycker du om att SD har kommit in i riksdagen...? 

Det är chockerande. Enligt min åsikt. 

Det har pratats om det hela dagen idag. Och igår. Som du antagligen märkte. Hela facebook var i uppror! Så nu orkar jag inte med Sverigedemokraterna. Har fått överdos, så jag ska prata om något mycket mer intressant. 


En macka. 


Den goda mackan som jag åt idag. Med kyckling och grönsaker. Det var en väldigt god macka. 

En mycket svårätlig sådan. 


Estetisk orientering


Det hade vi idag. En av mina favoritlektioner faktiskt, där man gynnar det kreativa skapandet!

Vi har bland annat jobbat mycket med impro samt fått måla egna masker som vi ska jobba med i improteater.


Idag så gick vår lärare igenom maskens roll, teater och dess rötter som bland annat kom igång i det antika Grekland (ja. Världens ände) och Commedia dell'arte som uppstod senare. Där fick även kvinnor en annan plats vilket var nytt.


Grunden till all teater är att spela någon annan och med maskens hjälp, kan man uppnå den så kallade kreativitetens tredje väg. Om man hänger sig åt konstformen, uppstår den sanna inspirationen, och den inre kritikern har svårt att hävda sig.   


Jag tycker personligen att det är fascinerande att man kan bli en helt annan person bakom masken, och skrämmande till viss del. Vi fick och kommer få pröva på mycket att jobba med det själva.

Ett sätt att se på det, är att alla vi människor har inte en personlighet, utan flera. Eller vi har flera sidor. Vi har den sociala sidan, den yrkesmässiga sidan, en "annan personlighet" privat te x. Man kan ju nästan säga att vi hela tiden har en slags mask på oss. När vi har en viss typ av kläder är det likadant. 

Om man då tänker i de extrema banorna, är det ju faktiskt så att personer med multipla personligheter gör samma sak. Egentligen. De blir en annan person, dock till en väldigt extrem grad, för att fly in i sig själva. Men det är samma princip. Vi alla är likadana på den punkten, och vissa använder masken för att kunna uppnå det tillståndet. 

Att inte behöva fokusera på att man gör rätt/fel etc är ganska befriande, om man verkligen gör det. Man kan vara vad som helst, hur som helst. Det är inte ens eget "fel", utan det är maskens.   


En grej jag tycker vi borde införa mer nuförtiden är maskerader! Åh vad jag tycker det är synd att inte en sådan tradition finns nu.

                          

                         venetian mask


Dagens nördness: ... D: Har inte hunnit nörda något idag!

Men om du inte har kollat in mina videos, gör gärna det.

Nu har jag gjort en iPod som finns i menyraden, bara att lyssna och kommentera gärna!

                                                


                                            

Ovido - Quiz & Flashcards