Alla inlägg under oktober 2010

Av Klara Regina - 22 oktober 2010 15:26


Satt i skolan och jobbade med programmet Logic idag. Nu har jag snart gjort min första låt! Woho :) I o för sig är det bara med loopar som vi får jobba med och det är lite trist, men ändå. Blir nog ganska nöjd. 


På min första lektion, som för övrigt var engelska - så kom producenter/ artister från USA som hade en föreläsning! Jättespännande. Man känner sig oerhört privilegierad som får ett sådant föredrag. De har mycket att göra och många skulle säkert betala för att få träffa dem, men de pratade ändå inför en väldigt liten publik ungdomar på en skola. Lite häftigt! Såklart på Engelska. (Engelskalektion, döh)


Du känner säkert igen det här - ringer barndomens klocka?

 

Det var den blondhåriga killen som vi pratade med - Dhani Lennevald. Nu sysslar han med annan typ av musik - A teens upplöstes.


Han samarbetar nu med två andra killar som var där och i USA har den här  låten blivit en hit. Personen vid pianot - Eric Turner var där och pratade också. 



Jag kommer dessvärre inte ihåg vad producenten heter, men han var där också. Alla tre berättade om hur de börjat samarbeta och deras liv som musiker inom "hitbranschen" 


Här är Eric Turner igen - med sitt rockband som han var med i innan. Jag älskar musikvideon! Och gillar verkligen deras sound - han är en väldigt duktig sångare.


Av Klara Regina - 20 oktober 2010 22:04


God dagens

I natt var jag uppe alldeles för sent. Tränade och lyssnade på musik, sen när jag väl skulle sova fick jag ett ryck - satt och tecknade medan jag lyssnade på Wagner. Åh jag älskar natten,  den borde inte vara konstruerad för att sovas på!


Idag så var det arr och kompositionslektion, då vi skulle gjort klart vår sång med de speciella riktlinjerna. Se:  Walk on the wild side

Dock så blev det också ackorden "C G Am F C" också ovanpå C F. Jag kanske spelar in den snart och lägger upp den här om det skulle vara intressant?


Efter lång och tröttsam skoldag så träffade jag "Jöjjö" och hon åt middag hemma hos mig. Trevligt :)


Den här musikvideon är... Fantastisk. Vi satt och skrattade åt den ett bra tag. De är helt sjuka!


Ja... Det där var... Intressant. Host host!




Av Klara Regina - 19 oktober 2010 18:55


Är seg i huvudet känner jag. Oh well. 

Idag så... Åt jag inte lunch... 


Period. 


Dot dot dot. Fanns faktiskt inte så mycket intressant som hände idag, förutom SO provet som jag inte vet hur det gick med. Lika bra att hoppa direkt på musiken!

Filmmusik igen - känd ungdomsanime. Alldeles för lång och flummig för min smak, men tittar lite på den av "boredom" ibland. Dock är musiken och humorn väldigt bra. 


Dessvärre har 4kids och andra dubbare förstört både den här och andra animes genom att censurera den och barnanpassa te x genom att göra så här... x)

 

   Jup. Det är en cigarettklubba... 


Edit: Alltså uppmanar jag dig att INTE se dubbade versioner, utan med subs.






Av Klara Regina - 18 oktober 2010 18:16


Musik - barnföreställning

Är grymt hungrig. Det var inte någon trevlig mat idag - lasange. Och skolans lasange är inte god. Oh well... Nog om mat. Idag så börjar jag i regel kl 12.10 (himmelriket) men just på denna måndagen så var vår barnföreställning, så det blev tidig uppgång eftersom vi istället skulle vara där kl halv nio. Så jag har varit i skolan i dag i... (Om jag räknar rätt) nio timmar. 

Vi hann inte köra igenom hela genrepet, så vår grupp hann inte repa det sista (!) Cliffhanger))


Det var i alla fall kul och det mesta gick bra. Barnen som kom och tittade var helt otroligt söta, små 2- 5 åringar. Men vissa såg väldigt skeptiska ut och en ropade att "Mårten är ju inte sju år eller kille!" (huvudpersonen i vår "pjäs" spelades av en tjej) Ough. Tuff publik. Men ooh så söta! Ser ut som små stubbar >w<


Och de verkade tycka om det, tror vi... Höm höm.


Estetisk orientering

Sen har jag jobbat på mitt CD omslag, vem vet, kanske lyckas få in den i datorn när den är klar och kan visa den. Med tanke på hur dåliga pennorna och diverse material man fick (också typiskt för skolor) var så blev jag ganska nöjd med framsidan. Har resten kvar... Och vet inte hur jag ska lösa det än... Får se. 


Logic 

Första gången vi fick jobba med själva programmet på ljudtekniken idag! Vi fick dock bara använda oss av loopar till den första låten vi gör. Och det är pretty basic egentligen, med tanke på hur komplicerat själva programmet verkar vara. En loop är en färdig "takt" med musik spelat av ett eller flera instrument med melodi etc. Det finns även loopar med röster. Det förekommer ofta att kända musiker använder sig av en loop och skapar en hit med hjälp av den, tillexempel med ett beat eller dylikt. Logic har väldigt många loopar att välja mellan och då menar jag väldigt många loopar. 


Jag skapar ett klassiskt stycke som är pampigt, med mycket stråkar. Kom igång bra och fick mycket gjort, även fast det just nu bara är en estetisk röra.

Dessvärre så kunde det bara sparas till just den datorn  vi satt på eftersom servern inte verkade fungera, så fail. Vi ska vara klara med "looplåten" tills nästa gång också. Åh vad jag har lust att fortsätta nu!


P.S Undrar om det finns möjlighet att kunna få filen och lägga upp den på internet... Skulle vara lite roligt.


Dagens nördness: Såg klart paranoia agent igår/idag, beror på hur du vill definiera natten. Det var... Vrickat. 


Man måste ge cred till personen som kom på den här briljanta openingen dock!

Paranoia agent op:






Av Klara Regina - 17 oktober 2010 22:57



Kom precis hem från middag hos min syster. Trevligt trevligt :) Och väldigt gott! Lite onyttigt dock... :): 

Annars har det icke hänt så mycket idag dessvärre. Ganska segt om jag så får säga det själv. So, so, so ,so. Och dator, dator, dator. Sen taekwondo.  


Hatar läxor... Orkar inte gå till skolan imorgon, så gör man det i alla fall :P:p:;PpPppPp

Dessutom känner jag hur slarvig jag varit med "the homework" på sista tiden, brukar vara lite proprare. 


Dagens nördness: Paranoia agent. Gifanimationen som följer är med klipp ur den.         


Otroligt konstig, speciell, vrickad och man vet aldrig huruvida man är i verklighet eller fantasi. Men väldigt bra, psykologisk men trodde dock den skulle vara läskigare. Vissa partier är riktigt obehagliga dock. Tar upp starka ämnen och den är lite... Ironisk.

Av Klara Regina - 16 oktober 2010 19:10

                                                                           

                    

Har inte tid att skriva något dessvärre. Sitter med tråkigt So, prov på tisdag. Så det blir lite...


Musik av Kokia


Dagens nördness: funderar på att titta på paranoia agent senare. Har länge velat se den...                          

                                                            

Av Klara Regina - 16 oktober 2010 01:01


Tränar i nattmörkret och lyssnar på härlig musik. 

Det blev två inlägg idag, eller egentligen inte. Klockan är ett nu. Fråga mig inte varför jag styrketränar till "opoppig" musik kl 1 på natten.

Men jag ska försöka träna varannan dag + taekwondon nu. Nu j*lar! Tagga!


 

Nattmusiken består av Kokia med Ave Maria. Hon har gjort två versioner, då hon lägger rösten på olika tekniska sätt, så soundet blir ju helt annorlunda beroende på tekniken. Hon har tusen röster i en. Vilken tycker du bäst om? 


 Lite information om Kokia - dock på engelska

Akiko Yoshida (吉田亜紀子 Yoshida Akiko) is a Japanese singer-songwriter, who performs under the stage name Kokia (stylised asKOKIA). She is best known for her songs "Arigatō..." (ありがとう... Thank You?) (which reached #1 in Hong Kong when it was covered bySammi Cheng) and "The Power of Smile." She is also recognised for her numerous contributions to anime/game soundtracks, the most notable being "Ai no Melody/Chōwa Oto (With Reflection)" for the film Origin: Spirits of the Past, "Follow the Nightingale" for the game Tales of Innocence and "Tatta Hitotsu no Omoi" for the anime Gunslinger Girl: Il Teatrino.

Kokia often performs in Europe, basing her activities in Paris and releasing music through Wasabi Records.

Av Klara Regina - 15 oktober 2010 22:17


God kväll 

Såg du mitt nattliga inlägg? Ta dig gärna en titt. Eller både en titt och en lyssning snarare. 


Jag hade en lite seg dag idag. Åt sushi på kvällen, det var dock trevligt. Börjar bli så bitande kallt och mörkt nu dock, vilket inte är så roligt, enligt min mening. 


Lini testade mina Japanskakunskaper med sin lärobok. Haha, gick förvånansvärt ganska bra, med tanke på att jag inte har pluggat språket en enda gång.



                             Lini    

Ovido - Quiz & Flashcards