Alla inlägg den 25 november 2010

Av Klara Regina - 25 november 2010 01:59


Hallå alla nattugglor! Ledsen att jag inte skriver, har alldeles för mycket att göra just nu. Jag sitter och skriver på en svenska recension som ska lämnas in i morgon. Kul va? Träffade en kompis och sköt fram det under hela kvällen men nu kör jag på. Den är i stort sett klar nu - recenserar Eureka Street:


"Alla berättelser handlar om kärlek."

Så inleds boken om Belfast, staden där gatorna är livliga och människorna lever under olika omständigheter medan ett tyst krig hela tiden utkämpas i bakgrunden. Där bombsplitter och sönderslagna hus är vardagsmat. Boken handlar också om hur en man jagar sin katt genom sin lägenhet, om kärlek och alla dess komplikationer och om hur den människa som man minst av allt anade skulle lyckas med något här i livet faktiskt gör det. Bland annat om Jake, Chuckie, Aorghie och Max. Några namn, några individer som alla egentligen bara är en del av den stora massan i staden som vilar på sandbankar vid vattnet.


Jag rekommenderar boken definitivt! Det är inte det bästa jag läst men läsvärd. 


Musiken

morgon så är det ensembleuppspel på kvällen! ska bli väldigt roligt men dessvärre missar jag taekwondon igen... Usch oroar mig lite över det för att graderingen närmar sig och känner hur lite jag kan. Den ensemble jag är med i ska köra "Dance With Somebody". Det blir nog snyggt. Det är ett så kallat hitblock just nu, som sagt inte min favorit men man gör det bästa av det. Snart kommer bluesblocket - ser fram emot det. Önska mig lycka till inför imorgon!


Konst

Kör på krigstemat - Eureka Street. Krig är det värsta som finns och har alltid varit ett otroligt aktuellt tema genom alla tider, och blev påmind häromdagen om en fantastisk anime som heter Grave of the Fireflies av studio Ghibli. Det är nog det värsta och bästa jag sett. Otroligt jobbig, men fantastisk i sitt slag. Handlar om WWII då en pojke och med sin lillasyster kämpar för att överleva. 

Den är väldigt stark också på grund utav hur det är porträtterat. Regissören jobbar inte med musik i så stor utsträckning - utan några få teman och sedan bara tystnad. Tystnaden är tryckande och verklig. Se den. Men inte innan du somnar. (som jag försökte göra med "Barefoot Gen" häromdagen som också är en anime baserad på bombningen över Hiroshima) Nej inte innan du somnar...

Ovido - Quiz & Flashcards